A barokk kb. 1575-1770-ig tartott, a reneszánsz és a klasszicizmus között, és majd’ kétszáz évig hódított.
Az elnevezés gyökere vitatott: vagy az olasz „barocco” kifejezésből ered, ami „szabálytalan, nyakatekert okoskodás”-t jelent, vagy a portugál „barucca” szóból, ami a „szabálytalan formájú gyöngy” fogalmát takarja.
Ez az időszak mind a tudományok, mind a művészet területén számos újítást hozott: Kepler bolygóméréseire, Galilei vizsgálataira, Leibniz differenciálszámítására, Newton tömegvonzásának megfogalmazására ebben a korban került sor. Nemcsak a természettudomány, hanem a filozófia, a zene, a festészet, az építészet terén is rengeteg újítást hozott.
A képzőművészetben (festészet, szobrászat, építészet) a pillanatnyi cselekvést, történést próbálja elkapni, a térben folyamatosan áramló, lendületes vonalvezetést kedveli. Megmozgatja a formát, melyhez a fény és az árnyék ellentétét használja fel, gyakran a szemet megtévesztő illúzió eszközeit is bevetik. Az érzékelés határait folyamatosan feszegetik.
A barokkot melléknévként is használták, jelentette a szabálytalant, a szokatlant, bizarrt.
Mint stílus, túldíszített, formailag mozgalmas, minden részlete kidolgozott; az alkotó törekedett a tökéletesség ábrázolására. Kompozíciója mindig nyitott, az alakok, alakzatok alá- és fölérendelt elrendezésben láthatók, több nézőpont is megfigyelhető, mely miatt kialakult a mélység és a magasság ábrázolása.
A nagyobb felületű, egész testrészes tetoválásoknál leginkább a barokk stílusjegyei mérvadóak, nem véletlen – alkalmazva a gyakorlatot, így a legkönnyebb folyamatosan izgalmas, a test felületét teljesen beborító műveket létrehozni. Egy teli kar tervezésénél például érdemes a barokk kompozíciókat tanulmányozni, az alá-fölé rendeltség viszonyát, a mélység, térbeliség izgalmas kontrasztjait megfigyelni.
Jellemzője még az akantusz levelének tekeredése, a drapériák mozgalmas repkedése, a napsugarak játéka, a textúrák elkülönült ábrázolása.
Főbb barokk alkotók: Bernini, Caravaggio, Velazquez, El Greco, Murillo, Vermeer, Rubens, Rembrandt, Watteau, Girardon, Lemoyne